4. Worship in Sanatan Dharma

The universal truth in Sanatan Dharma (Hinduism) is to be sought and experienced by each individual on his/her own. In order to reach to this higher consciousness, which is the Brahman, there are many techniques, paths, and rituals. Just as Yoga and meditation, pooja (worship) is one of them.

Most Dharmics (Hindus) acknowledge the three facets of the Brahman (higher consciousness); creation, sustenance, and transformation (which happens only after destruction). The divinity of Dharmics (Hindus) lie in understanding the balance of these three aspects of existence.

Dharmics acknowledge that everything in nature is predicated on the balance of these three important forces (realities). That is the essence of everything being divine for Dharmics. All things, living or non-living, are a formulation and therefore a representation of the cosmic stardust. In order to represent and focus on certain aspects/functions of this Brahman, Dharmics have the concept of Ishvara. Loosely translated in English, Ishvara is a representation of the Brahman with qualities. To begin with, there can be a god representing creation (Brahma), another representing transformation (Shiva), and yet another that represents sustenance (Vishnu). These gods, therefore, have human like form and representation. It facilitates devotion to the qualities that Dharmics see being embodied in each of these gods. Because everything is divine to Dharmics, so is another human being. That is precisely what makes every Dharmic divine (god or God) himself/herself as well.

Aham brahamasmi (I am the universe) is the distinction of Sanatan Dharma. Because everything, including himself/herself is divine to Dharmics, they can worship anything or anybody. In doing so, Dharmics are not worshipping an individual but the qualities of them that are a vehicle to the realization of the universal truth. Dharmics worship not the body of the person but the consciousness of that person or thing, the energy behind it, and the expertise that the person has been able to achieve in that system of knowledge. Hence, the reverence for places, objects, sages, seers, mantras, or even the denial of forms towards a spirituality with an attempt for direct connection to the Brahman. This is what leads to the existence of various approach to seeking the higher truth and not just a tolerance but an encouragement to get to that truth by whatever means a human being sees fit.

Dharmics (Hindus) communicate to each other through concepts, models, and vocabulary of spirituality that can be broadly classified into a few branches (approaches) of divinity. Some of the most prominent ones are:

  • Vaishnava. Worshippers of Vishnu.
  • Shaiva. Worshippers of Shiva.
  • Shakta. Worshippers of Shakti (Devi or Goddess).
  • Ganpat. Worshippers of Ganapati (Ganesh).
  • Saura. Worshippers of Surya (Sun).

To those Dharmics (Hindus) that don’t care much about this distinction, the above five branches coalesce into two – Vaishnava and Shaiva. That happens because the Shakta deities are often associated with either Vaishnava or Shaiva. E.g. Lakshmi-Vishnu and Shiva-Shakti. Ganesha and Surya are considered to be related to Shiva-Shakti and Vishnu respectively and therefore fold under Vaishanv and Shiva.

It is the in-built freedom of approach of the Sanatan Dharma that also permits other approaches. Arya Samaj, Hare Rama Hare Krishna (ISKCON), and Swami Narayana movements are some of the examples of how Sanatan Dharma allows us to seek higher consciousness and have their own flavors and objects of worship.

In gist, worship in Sanatan Dharma has a vast spectrum of styles and objects. But, all Dharmics ultimately seek to understand the Brahman either directly or through their Isht Devs, which are the human-like representation of aspects of this universe that an individual finds to be important.

सनातन धर्म (हिंदू धर्म) में सार्वभौमिक सत्य को प्रत्येक धार्मिक व्यक्ति अपने माध्यम से ढूंढ़ता है और अनुभव करता है। इस उच्चतम चेतना, जिसे ब्रह्मन कहा जाता है, तक पहुंचने के लिए कई तकनीकें, मार्ग और रस्में हैं – जैसे कि योग और ध्यान – पूजा भी उनमें से एक है।

अधिकांश धार्मिक (हिंदू) ब्रह्मन (उच्च चेतना) के तीन पहलुओं को स्वीकार करते हैं; सृष्टि का सृजन या निर्माण, उसका संचालन और संरक्षण, और उसको पुनर्जन्म और कायाकल्प तक ले जाने वाला  विनाश। धार्मिकों (हिंदू) की देवताओं की अविनाशिता उन तीन पहलुओं के संतुलन को समझने में है। सृष्टि के इस चक्र में धर्म की मूल योजना निहित है।

एक धार्मिक सृष्टि की इन तीन वास्तविकताओं के संतुलन को स्वीकार करता है। धार्मिकों के लिए इसलिए हर वस्तु – जीवित या जीवनहीन – दिव्य होती है। सभी ब्रह्मन का प्रतिरूपण हैं। ब्रह्मन की इस केंद्रबिंदु को प्रतिष्ठित करने के लिए धार्मिकों के पास ईश्वर की अवधारणा होती है। एक सरल अनुवाद करें तो ईश्वर गुणों के साथ ब्रह्मन का विचार, या प्रतिबिम्ब, या प्रतिनिधि होता है। सृष्टि के सृजन, संचालन, और प्रलय को अगर मानव रूप में स्वीकार किया जाए तो वह ब्रह्मा, विष्णु, और शिव हैं। धार्मिकों को ब्रह्मन और उसके के इन तीन पहलुँओं के प्रति अपनी भक्ति करने की सुविधा है। मानव-रूप को ब्रह्मन की अभिव्यक्ति समझते हुए एक धार्मिक न केवल ब्रह्मा, विश्णु, और शिव को दिव्य मानता ही है बल्कि अपने आप को भी ब्रह्मन का प्रतिरूप समझता है।अहं ब्रह्मास्मि (यानि की, मैं ब्रह्मन हूँ) सनातन धर्म की अद्धितीय घोषणा है। 

क्योंकि सब कुछ ब्रह्मन को अभिव्यक्त करता है, धार्मिकों के लिए सब कुछ दिव्य है – वस्तु हो या व्यक्ति। सब स्मरण और पूजा के योग्य हैं। इसे करते समय, धार्मिक एक व्यक्ति की पूजा नहीं कर रहे होते हैं, बल्कि उस व्यक्ति की गुणों की पूजा कर रहे होते हैं जो साधारणतः उनके लिए महत्वपूर्ण होती हैं। अपनी पूजा में एक धार्मिक उस वस्तु या व्यक्ति की चेतना, और उसकी ऊर्जा को पूजते हैं। इसलिए, धार्मिकों के लिए जगहों, वस्तुओं, मुनियों, ऋषियों, मंत्रों, या चीज़ों के माध्यम से ब्रह्मन का स्मरण करने की स्वतंत्रता होती है। इसीलिए उच्चतम-सत्य की अनुभूति के लिए न केवल अलग-अलग दृष्टिकोण हैं, बल्कि उनके प्रति सहिष्णुता भी है। यही नहीं, बल्कि उस सत्य तक पहुंचने के लिए विभिन्न मार्गों को प्रोत्साहित भी किया जाता है।

सनातन धर्मी एक दूसरे के साथ आध्यात्मिकता के विभिन्न सिद्धांतों, आदर्शों, और शब्दावली के माध्यम से संवाद करते हैं। जो कुछ मुख्य शाखाओं को इस प्रकार वर्गीकृत किया जा सकता है;

वैष्णव – विष्णु की पूजा करने वाले।
शैव – शिव की पूजा करने वाले।
शाक्त – शक्ति (देवी या देवी) की पूजा करने वाले।
गणपत – गणपति (गणेश) की पूजा करने वाले।
सौर – सूर्य (सूर्य) की पूजा करने वाले।

जिन सनातनियों को इस अंतर की अत्यधिक परवाह नहीं होती, वह उपर्युक्त पांच शाखाएं को दो में सम्मिलित कर देते हैं – वैष्णव और शैव। शाक्ता अक्सर वैष्णव या शैव से जुड़ जाते हैं। उदाहरण के लिए, लक्ष्मी-विष्णु और शिव-शक्ति। गणेश और सूर्य को शिव-शक्ति और विष्णु से संबंधित माना जाता है, इसलिए वे वैष्णव और शैव के अंतर्गत आते हैं।

सनातन धर्म की यही स्वतंत्रता अन्य दृष्टिकोणों को स्वीकारती है और उन्हें मान्यता देती है। आर्य समाज, हरे राम हरे कृष्णा (इस्कॉन) और स्वामी नारायण मार्ग कुछ ऐसे उदाहरण हैं जो सनातन धर्म को ब्रह्मन की समझने और पूजने की निरंकुश स्वतंत्रता प्रदान करते हैं।

सभी धार्मिक अंततः ब्रह्मन को सीधे या अपने इष्ट-देवताओं के माध्यम से समझने का प्रयास करते हैं। हमारे इष्ट यानी की ब्रह्मन का मानव-जैसी प्रतिष्ठा या मानव स्वरुप। संक्षेप में, सनातन धर्म में पूजा एक विशाल वर्ण-पट है और उसमें अनुपम और बेजोड़ विविधता है। 

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